Nine Arch Bridge och Little Adams Peak

Hej fina ni. Igår hade vi en hel dag i Ella. Så skönt med en dag utan resa! Då det är sol på morgonen och lite sämre väder på eftermiddagen här på Sri Lanka ställde vi klockan för att komma iväg i tid. Vi fick först avnjuta en god frukost här på hotellet vi bor på. De har inte jättebra koll på gluten här men jag fick säga vad jag kunde äta och de ordnade special till mig. Jättegott ris med kokos bland annat.

Vid niotiden skulle vi bege oss till Nine Arch Bridge och hotellägaren tipsade om att vi skulle promenera dit längs järnvägsspåret. Det kommer tåg där ett par gånger om dagen men de kör 15 km /h så det kändes rätt lugnt. Det blev en härlig och fin promenad. Vi hann komma fram för att se tåget köra över bron. En känd sevärdhet här. Det var väldigt fint!

Efter att vi sett och fotat vid bron gick vi vidare mot nästa “äventyr” för dagen: Little Adam’s Peak. Det gick rätt snabbt att komma upp på toppen och det var mestadels trappor man kunde gå i vilket jag uppskattar. Det var verkligen superfin utsikt från toppen! Vi passade sedan på att äta lunch på ett café som låg precis nedanför. Sedan gick vi hem och vilade lite.

Efter ett kort tag blev vi rastlösa och Carl sa att han kollat upp en bra te-odling vi kunde besöka. Sri Lanka är ju kända för sitt te och exporterar mycket. Vi tog en tuk tuk dit och det visar sig att Carl dragit med mig på ett studiebesök i själva te-fabriken. Han älskar ju sånt, se själva processerna och framför allt när det är enzymer inblandat som det är här 😉. Gulligt! Jag lyssnade på allt med kanske ett halvt öra men Carl ställde tusen frågor vilket guiden verkade uppskatta:).

På kvällen åt vi middag på en restaurang i stan. Jag åt wok med biff och Carl åt hamburgare. Vi kände att vi behövde lite variation. Vi gick sedan vidare till Ella 360 för en drink och där var det även liveband. Jag älskar ju liveband och de spelade sådana där typiska livebandslåtar. Dagens plan är att besöka ett vattenfall där det även ska finnas mycket apor. Spännande! Sen ikväll åker vi vidare till nästa stad. Ha en underbar dag!