Sri Lanka dag 2 – Kandy och Ella

Hej fina. Sent torsdags kväll kom vi fram till staden Kandy med tåg. Man var sjukt trött efter flygresan men det var fina vyer man fick se från tågfönstret så det var ändå en trevlig tågresa. Dock blev vi försenade på grund av spårfel, men men.

I Kandy bodde vi på Sevana City Hotel som låg lite mitt i smeten. De som tog emot oss på hotellet var mycket trevliga. Det var sent men vi gav oss ut för att äta middag på en restaurang som vår tuk tuk-chaufför rekommenderade. Det första vi möts av på restaurangen är en mus som springer runt men sedan var maten god. Carl fick in världens största portion med lite av allt , tur för jag själv fick en extra liten portion.

Vi gick upp rätt tidigt igår morse för att få plats på det populära tåget som åker mellan Kandy och Ella. När vi kom dit och hade köpt biljetter får vi veta att tåget är två timmar sent. Det blev en lång väntan men till slut kom tåget. Då säger tågpersonalen att det är fullt. Och ja, vi ser ju också att tåget är fullt och att det knappast skulle bli någon trevlig tågresa om vi väl skulle tränga oss på.

Nästa tåg skulle komma 30 min senare men vara typ lika fullt. Vi bestämde oss för att dela taxi till Ella och hamnade i samma minibuss som tre backpackande brittiska och australienska tjejer och ett brittiskt par och deras fyraåriga dotter. De var alla trevliga :). Plötsligt börjar barnet att kräkas dock men det kunde föräldrarna fixa rätt snabbt så inga problem. Vi gjorde några stopp på vägen på teplantager bland annat. Varken jag eller Carl dricker ju te annars men här försöker vi anpassa oss lite 😊.

Vi kom fram till Ella sent på eftermiddagen igår. Här bor vi på 59B Rest Inn Ella. Vi blev jättevarmt mottagna av familjen som äger boendet. Det känns verkligen som att vi bor hemma hos dom men har vårt eget rum och kan komma och gå som vi vill. Vi fick bra tips på utflykter, restauranger med mera. De frågade även vad de skulle laga för frukost till oss. Känns mycket familjärt :).

Igår kväll strosade vi runt lite i stan. Ella känns verkligen mer som en turiststad. Vi åt middag på Chill som var väldigt populär. De hade även en mysig övervåning där vi drack en drink sittande i sandsäckar. Kändes som ett härligt hippie-ställe.